CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, August 28, 2010

Masalah Pengangguran Siswazah Di Malaysia




Apakah masalah sebenar yang menyebabkan pelajar lepasan universiti itu menganggur?

Sesuatu pekerjaan yang ditawarkan tidak setaraf dengan kelulusan dan bukan bidang mereka semasa belajar di universiti adalah punca utama siswazah itu menganggur.Graduan yang mempunyai kelulusan yang tidak boleh dipasarkan terpaksa menganggur dalam tempoh yang lebih lama.

Pengangguran setiap tahun meningkat juga adalah kerana taraf pendidikan/ piawaian peperiksaan dan kelulusan siswazah-siswazah yang agak rendah, membuatkan mereka jarang diberi peluang pekerjaan.

Namun begitu, ada juga segelintir siswazah yang mempunyai pencapaian yang cemerlang tetapi tidak mendapat peluang pekerjaan, ini kerana mereka tidak mempunyai kemahiran dan pengalaman bekerja.

Masalah pengangguran siswazah ini akan membawa pelbagai masalah kepada dirinya sendiri,keluarga,masyarakat dan Negara dan perlu diatasi dengan teliti.

Nama : Beh Hong Wei
No. Matrix : 204946
DPP : SME

5 comments:

  1. ya mahasiswa masa kini memang terlalu memilih kerja. Mereka hanya memilih kerja yang sesuai dengan mereka sahaja. Mereka tidak berani mencuba sesuatu yang baru

    ReplyDelete
  2. siswazah hari ini patut mengubah sikap mereka yang terlalu memilih kerja.

    ReplyDelete
  3. tiap-tiap tahun pun ada graduan baru yang mula mencari kerja,persaingan yang hebat ini pasti akan menyebabkan segelintir siswazah menganggur.

    ReplyDelete
  4. Sektor awam patut membuka peluang pekerjaan kepada semua rakyat Malaysia untuk mencapai semangat 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  5. semua siswazah harus memikir situasi mereka sendiri sebelum memikir untuk memilh kerja.

    ReplyDelete