CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, August 28, 2010

Cadangan Memansuhkan UPSR Dan PMR





Terdapat cadangan bahawa peperiksaan  umum UPSR dan PMR akan dimansuhkan dan diganti dengan peperiksaan peringkat sekolah. Ini adalah kerana sistem pendidikan yang sedia ada terlalu mementingkan peperiksaan dan gagal melahirkan pelajar yang aktif dalam ko-kurikulum dan sukan serta berfikiran kreatif.

Pelajar belajar secara buta dan hanya menghafal apa yang akan keluar dalam peperiksaan. Mereka hanya belajar untuk dapat banyak A dalam UPSR dan PMR. Sistem pendidikan kita haruslah melahirkan pelajar yang mempunyai kemahiran dalam semua aspek dan bukanlah ulat buku. 

Nama         : Chan Shing Hui

No Matrik : 204747

DPP             : SME Bank

5 comments:

  1. Pelajar Malaysia memang kurang aktif dalam ko-kurikulum, tapi saya rasa pasal ini bukan kerana peperiksaan awam. Pandangan saya ialah walaupun semua pelajar telah diwajibkan untuk menyertai aktiviti-aktiviti ko-kurikulum,tetapi tindakan tegas tidak pernah dilaksanakan terhadap pelajar yang ponteng aktiviti kelab ko-kokurikulumnya.

    ReplyDelete
  2. Pelajar hanya belajar untuk dapatkan A dalam peperiksaan. Dan mengabaikan bidang-bidang yang lain

    ReplyDelete
  3. Betul cakap Hamid dan Kumpulan C37. Pelajar masa kini memang terlalu mementingkan keputusan peperiksaan dan kurang memberi perhatian dalam sukan dan ko-kurikulum

    ReplyDelete
  4. Selain itu, pelajar juga harus aktif dalam perkembangan bidang seni dan muzik.

    ReplyDelete
  5. Penilaian sekolah membolehkan kita menguji tahap pembelajaran pelajar dari semasa ke semasa. Ini mendorong mereka supaya sentiasa membuat ulangkaji.

    ReplyDelete