CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, August 28, 2010

Bantahan Terhadap Pemansuhan UPSR dan PMR




Walaupun UPSR dan PMR kelihatan sudah pasti akan dimansuhkan oleh Kementerian Pelajaran, tetapi polisi dan sistem pendidikan baru yang lengkap masih belum siap dirancang.  Kementerian Pelajaran tidak harus bertindak terburu-buru melaksanakan polisi baru itu, tetapi patut mengumpul pandangan-pandangan daripada orang ramai terutama para pendidik.

Jikalau kita masih kekal dengan sistem pendidikan yang bermasalah, pemansuhan tersebut tidak mampu melaksanakan objektifnya untuk melahirkan pelajar yang berkemahiran dalam semua aspek. Cara peperiksaan harus diubah untuk membolehkan pelajar memberi pandangan tersendiri dan berfikir, dan bukanlah sekadar menghafal tanpa memahaminya.

Nama           : Soo Zen Wen
No. Matrik   : 206764
DPP               : SME Bank

5 comments:

  1. Ya Kementerian Pelajaran tidak harus bertindak terburu-buru. Dan harus membuat persediaan yang secukupnya sebelum melaksanakan polisi dan sistem pendidikan yang baru

    ReplyDelete
  2. Justin: Meskipun UPSR dan PMR dimansuhkan tetapi pelajar masih perlu menghadapi banyak penilaian-penilaian sekolah yang membebankan

    ReplyDelete
  3. Oleh itu Kementerian Pelajaran harus mengubah cara kita menguji tahap pembelajaran pelajar supaya membolehkan mereka berfikir dan bukanlah sekadar menghafal sahaja.

    ReplyDelete
  4. Soalan peperiksaan harus menguji pelajar berfikir di luar kotak

    ReplyDelete
  5. Penilaian sekolah yang terlalu kerap akan membuat pelajar berasa stres

    ReplyDelete